keskiviikko 20. toukokuuta 2020

Rukoilu – mitä se sinulle merkitsee?

Minulle rukous on aina merkinnyt rauhoittumista, toivoa, turvallisuutta, keskustelua Jumalan kanssa.
Rukous on ollut elämässäni mukana koko ajan – lapsuudesta asti.

”Levolle lasken luojani, armias ole suojani.
Sijaltani jos en nousisi, taivaaseen ota tykösi – 
aamen”

oli lapsuuteni iltarukous, jota isäni luki minulle joka ilta, lapsuudesta nuoruuteen – yhteinen iltarukous luettiin yhdessä Isän kanssa aina teini-ikään asti, jonka jälkeen jäi se minun itseni mietittäväksi ja rukoiltavaksi.
Usein kynttilä kuvaa rukousta.
Teini-ikä toi mukaan minulle uuden rukouksen

” Isä meidän, joka olet taivaissa.
Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
Tulkoon sinun valtakuntasi.
Tapahtukoon sinun tahtosi,
myös maan päällä niin kuin taivaassa.
Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme.
Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,
niin kuin mekin anteeksi annamme niille,
jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.
Äläkä saata meitä kiusaukseen,
vaan päästä meidät pahasta.
Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Aamen.”

Isä meidän rukouksesta tuli minulle tärkeä lapsuuden ja aikuisuuden välimaastossa – 
siinä kohtaa tuntui siltä, että lapsuus, kaikkine koettelemuksineen, oli jäänyt taakse ja yritin löytää itseäni ja uskoani – rukouksesta tuli ”ohje” miten osata olla aikuinen ja hyvä ihminen. 

Aika kului, elämä kulki eteenpäin ja usko oli vielä taustalla ja huomasin, että rukoilu helpottaa oloa ja tiesin, että aina on olemassa joku, kuka kuuntelee ja kuka ei tuomitse – tunsin turvaa elämässäni, ehkäpä ensimmäistä kertaa lapsuuden jälkeen.
Rukoilla voi monella tavalla.
Aikuisuuden ja perheen myötä arkeen tuli uusia haasteita ja koettelemuksia, edelleen oli joku, kuka minua kuunteli ja huomasin, että usko alkoi kannatella minua ja jaksoin eteenpäin. 

Olin omassa elämässäni tien haarassa ja uuden koulutuksen myötä sain maailman ihanimman työn seurakunnasta, lastenohjaajana.
Oma usko kannatteli minua niin, että koin itseni etuoikeutetuksi, kun työni puolesta sain alkaa tehdä esirukouksia messuihin ja ihan omia rukouksia lapsille – 

” Herra, kiitos ihanasta päivästä – 
arjesta, iloista, työstä, leikistä tästä!
Soit minulle rauhallisin mielin kohdata päivän tämän – 
ja levollisesti lasken pääni – omaan tyynyyn tähän!

Mitä yö tuokaan tullessaan,
rukoilen – lähetä vierelleni enkeli, joka pitää minua turvassaan.
Siunaa minua ja perhettäni – kaikkia lähimmäisiäni! 

Herra, anna minulle voimaa uuteen päivään huomiseen,
anna minun varautua – säähän kun säähän tai vaikka uuteen uutiseen.
Ole kanssani, aamusta iltaan, kun kohtaan huomisen – 
anna hyvä olla toinen toisilleen ihmisen. 
Ohjaa minua rakastamaan, rukoilemaan, uskomaan ja toivomaan – 
anteeksi lähimmäisilleni antamaan.
Aamen.”

Rukous on minulle tärkeä, monitahoinen, aina erilainen keskustelu Jumalan kanssa!


Tänään teille kirjoitti,
Lastenohjaaja Sari Häkki

1 kommentti:

  1. Kiitos Sari ytimekkäästi ja henkilökohtaisesta kirjoituksesta. Hyvä sinä😊

    VastaaPoista

Pieni suuri koululainen

Monessa perheessä eletään jännittäviä aikoja juuri nyt. Odotusta on ilmassa pienillä ja vähän suuremmillakin perheenjäsenillä. Pian se alkaa...